Úvodní strana  >  Novinky  >  Kosmonautika

Kosmonautika

Sojuz má potíže ...

Včera úspěšně vypuštěná loď Sojuz, jež se měla ještě dnes nad ránem spojit se stanicí ISS, létá po orbitě a spojení se stanicí bylo odloženo pro technické potíže na palubě lodi. Průběžné info v našem článku.

Start posádky k ISS online

V úterý, tj. 25. března, odstartuje k Mezinárodní kosmické stanici ruská loď Sojuz TMA-12M s novou dlouhodobou posádkou z Ruska a Ameriky. Start proběhne dle plánu ve 22:17 SEČ, my vám začneme přinášet online info z kosmodromu ve formě přenosu ve 21:30.

Končí komerční mise k ISS

Mezinárodní kosmickou stanici dnes po poledni našeho času opustila první operační loď Cygnus Orb-1, o níž jsme psali zde nebo například zde. Zítra loď čekají dva brzdící zážehy, díky kterým v podvečer vstoupí do atmosféry a shoří nad Pacifikem s nákladem odpadu ze stanice.

Loď Cygnus Orb-1 krátce po uvolnění robotickou paží stanice Autor: Spaceflightnow.com
Loď Cygnus Orb-1 krátce po uvolnění robotickou paží stanice
Autor: Spaceflightnow.com

Martin Gembec Kosmonautika

Čínský lunochod žije

Ačkoli původní zprávy nebyly optimistické, vozítko Yutu (Nefritový králík, nebo zajíc) se včera nečekaně ozvalo a dnes Čína potvrdila, že přežilo 14 dní dlouhou měsíční noc. Více (anglicky).

Vít Straka Kosmonautika

Zahynul na Měsíci čínský Králík?

V oblasti lunární Duhové zátoky nastal nový den, nicméně spojení s roverem Jutu se Číňanům po noční hibernaci navázat zatím nepodařilo, médii začínají kolovat zvěsti o konci jeho mise. Uvidíme a držíme palce!
Statická přistávací sonda Čchang'e 3, jež má vlastní vědecké přístroje a úkoly a má fungovat až rok, se ozvala a pokračuje v práci.

Na stanici ISS dorazily zásoby

Z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu byla včera v 17:23 SEČ vypuštěna loď Progress s 2,8 tunami paliva, vody, kyslíku, zásob a výbavy. Bezproblémový let po nové zrychlené trajektorii ke stanici ISS loď korunovala spojením s orbitální laboratoří ve 23:22, s náskokem oproti plánu. Zůstane zde do dubna. Šlo o první letošní ruský start do vesmíru.
Progress M-22M při příletu ke stanici Autor: TV NASA
Progress M-22M při příletu ke stanici

(Polo)úspěšný výstup na ISS

Ruští kosmonauté Oleg Kotov a Sergej Rjazanskij včera ve 21:08 SEČ ukončili 6hodinový a 8minutový výstup z paluby Mezinárodní kosmické stanice. Hlavním úkolem byl druhý pokus (po prosincovém neúspěchu) o instalaci dvojice kamer ke sledování Země pro kanadský soukromý sektor na modul Zvezda. HD kamera je v provozu ale druhá s nižším rozlišením kvůli nějakému problému tak úplně ne.

Rosetta žije!

Probuzení evropské sondy Rosetta z téměř tříleté riskantní hibernace bylo dnes korunováno úspěchem! Dopoledne se na palubě sondy "ozval budíček", následovalo zahřátí navigačních senzorů, zpomalení rotace, dobití baterií natočením solárních panelů ke Slunci a konečně navázání spojení se Zemí ve smyslu "Hibernaci jsem přežila".
Ukončení 31měsíční konzervace družice je přípravou na její srpnové setkání se zajímavou kometou a následný výsadek malého přistávacího modulu.