Poslední pilotovaný start roku 2009
V neděli 20. prosince z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu odstartuje ruská kosmická loď Sojuz TMA-17 s tříčlennou posádkou a zamíří k Mezinárodní kosmické stanici, kde její pasažéry čeká půlroční pobyt. Půjde o poslední pilotovaný start roku 2009 a zároveň letošní čtvrtý start ruské lodi Sojuz. Do křesla velitele se tentokrát posadí ruský kosmonaut Oleg Kotov, který před krátkou dobou navštívil naši republiku.
I když je posádka Mezinárodní kosmické stanice nyní oficiálně 6členná, momentálně na její palubě pracují pouze dva astronauti: Američan Jeff Williams a Rus Maxim Surajev. Je to důsledek první tzv. nepřímé výměny posádek, které byly zavedeny se zvýšením počtu astronautů na palubě komplexu, Williams a Surajev na stanici osaměli 1. prosince, po odletu Sojuzu TMA-15 s jejich třemi kolegy R. Romaněnkem, F. DeWinnem a R. Thirskem. Po příletu lodi Sojuz TMA-17 se tedy posádka ISS rozroste na pět lidí. Velitelem stanice je a zůstane Williams, po jeho návratu na Zemi na palubě Sojuzu TMA-16 (předběžně v plánu 18. března 2010) převezme velení orbitální laboratoře Kotov.
Nyní se podívejme, kdo vlastně tvoří posádku Sojuzu TMA-17:
Velitel Oleg Kotov (na fotografii vlevo)
Narozen v Simferopolu (Rusko), studoval na Kirov Military Medical Academy, kterou dokončil roku 1988. Poté působil v tréninkovém středisku ruských kosmonautů jako letový lékař. Do týmu kosmonautů byl vybrán roku 1996, základní výcvik dokončil o dva roky později. Bude to jeho druhý kosmický let, od dubna do října 2007 pracoval na Mezinárodní kosmické stanici jako letový inženýr Expedice 15. Ve vesmíru strávil 197 dní.
Pozn. autora: S Olegem Kotovem jsem se setkal letos v říjnu na Univerzitě obrany v Brně, přednášel zde v rámci Community day kongresu ASE, který se konal v Praze (viz článek). Návštěvníci zde mohli kromě pana Kotova potkat i prvního slovenského kosmonauta Ivana Bellu, oba pohovořili o svých kosmických letech a poté statečně odpovídali na dotazy publika. Po autogramiádě jsem měl možnost s panem Kotovem pohovořit a popřát mu mnoho štěstí.
Letový inženýr Soichi Noguchi (Japonsko) (vpravo)
Narozen v Yokohama, Kanagawa v Japonsku, má tituly z University of Tokyo a certifikát letového instruktora. Jako astronaut byl japonskou vesmírnou agenturou (NASDA) vybrán roku 1996, absolvoval přípravy na kosmický let v Americe i v Rusku. I pro něj to bude už druhý let do vesmíru. V létě 2005 byl členem posádky raketoplánu Discovery STS-114 (první mise po havárii Columbie), během tohoto letu navštívil Mezinárodní kosmickou stanici. Ve vesmíru strávil více než 333 hodin, z toho více než 20 hodin při kosmických vycházkách.
Letový inženýr Timothy Creamer (USA) (uprostřed)
Narozen ve Ft. Huachuca v Arizoně, studoval U.S. Army Aviation School, kde se z něj stal armádní letec, kromě toho má tituly i z Loyola College. V roce 1995 začal pracovat v NASA jako technik programu raketoplánů, později se podílel i na přípravě vybavení pro Mezinárodní kosmickou stanici. Jako astronaut byl vybrán roku 1998. Nyní působí jako velitel armádního oddělení NASA a tento start bude jeho prvním. Kdo umí dobře anglicky, může sledovat jeho twitter.
Všichni tři by se měli v Sojuzu TMA-17 na Zemi vrátit v květnu 2010. Nudit se do té doby rozhodně nebudou. Nahlédněme nyní trochu do toho, co je čeká. Po "oslavách" Vánoc a Nového roku na palubě ISS Kotov a Surajev 14. ledna uskuteční kosmický výstup, při kterém aktivují a uvedou do provozu nový modul Poisk (viz článek). Poté astronauté "přeparkují" loď Sojuz TMA-16 a připojí ji k modulu Poisk, aby uvolnili místo pro zásobovací loď Progress, která dorazí počátkem února. Záhy po ní ISS navštíví raketoplán Endeavour, který s sebou přiveze nový americký modul Tranquility.
Start Sojuzu TMA-17 se uskuteční v neděli 20. prosince ve 22:52 SEČ (v přímém přenosu bude vysílat NASA TV). Ve čtvrtek 17. prosince proběhla na kosmodromu Bajkonur kompletace nosné rakety Sojuz-FG a její příprava na převoz na startovací rampu v pátek 18. prosince, posádka je zaneprázdněna posledními přípravami a v řídícím středisku v Koroljovu ve čtvrtek 17. prosince proběhlo cvičení, při kterém personál dokázal, že je připraven řídit let lodi.
Zdroje: