Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  5. vesmírný týden 2014

5. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 29. ledna 2014 v 19 hodin SEČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 29. ledna 2014 v 19 hodin SEČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 27. 1. do 2. 2.

Měsíc bude v novu. Venuše je jasnou jitřenkou. Večer je vidět Merkur a Jupiter. Po půlnoci lze pozorovat Mars a k ránu Saturn. Aktivita Slunce byla velmi nízká a bude maximálně zvýšená. Na ranní obloze se k sobě blíží dvě komety viditelné binokulárem.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 29. ledna v 19:00 SEČ.

Měsíc bude v novu ve čtvrtek 30. ledna. Ve středu kolem sedmé ráno by snad měl jít vyhledat asi 4° pod Venuší. O den později by teoreticky šlo pozorovat srpek 15,5 hodiny před novem. Podobně 31. ledna večer kolem 17:30 připadá možnost vidět srpek asi 19 hodin po novu. Nejsnáze uvidíme Měsíc od víkendových večerů.

Merkur (−0,5 mag) má ještě velkou jasnost a zároveň se dostává úhlově daleko od Slunce, takže je ideální šance jej spatřit. Hledejte na jihozápadě po 17:15.
Jupiter (−2,6 mag) je vidět hned po setmění a nabízí nejlepší podívanou. Tabulka úkazů je níže.
Mars (0,2 mag) a Saturn (0,5 mag) jsou vidět v druhé polovině noci. Rudá planeta je poblíž jasné hvězdy Spica v Panně. Saturn ve Vahách se ráno dostává až 23° nad jižní obzor. Venuše (−4,6 mag) je jasnou jitřenkou a je viditelná i ve dne napravo od Slunce. Pomocí dalekohledu rozlišíme velký srpek.
V tabulce níže jsou vybrané průchody Velké červené skvrny (GRS) přes střed kotoučku Jupiteru a významné úkazy Jupiterových měsíčků:

27. 1. 20:40   29. 1. Io přechod měsíc 22:17–(0:32)
Io přechod stínu 22:52–(1:08)
29. 1. 22:20   31. 1. Io přechod měsíc končí 18:59
Io přechod stínu končí 19:37
30. 1. 18:10   1. 2. Ganymed přechod měsíc 20:32–23:42
Ganymed přechod stínu 23:09–(2:23)
31. 1. 23:55   2. 2. Europa přechod měsíc 20:43–23:24
Europa přechod stínu 22:04–(0:47)

Komety:

Komety Lovejoy a LINEAR v 5. týdnu 2014 na ranní obloze. Mapka pomocí programu Guide Autor: Martin Gembec
Autor: Martin Gembec
Na ranní obloze se k sobě přibližují dvě momentálně nejjasnější komety na obloze. Jde o slábnoucí kometku C/2013 R1 (Lovejoy) a o něco slabší a nyní spíše setrvale jasnou kometku C/2012 X1 (LINEAR). Tento týden se již vejdou do zorného pole triedru 10×50, ale dá se očekávat, že nejlépe vyniknou až ve větším binokuláru, nebo dalekohledu s širším zorným polem. V únoru se přiblíží asi na dva stupně.

Aktivita Slunce je i přes výskyt zajímavých skvrnek na nízké úrovni. Další změny závisí na vývoji skvrn na povrchu Slunce. Tento vývoj můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

• Objevila se informace, že zatímco Chang'e 3 se na povrchu Měsíce úspěšně uspala před nadcházející druhou lunární nocí, vozítko Yutu nereaguje správně na povely. Je tedy možné, že 14 dní dlouhá noc bude znamenat konec toho nejlepšího aparátu, který s sebou čínská sonda přivezla (tedy především pohyblivost a přístroj na průzkum hornin).

• Z událostí v americké kosmonautice zaujal noční start rakety Atlas V s družicí TDRS-L. Od dob nočních startů raketoplánů jsem již dlouho neviděl tak pěkné noční záběry startu z Floridy.

• 27. ledna 1929 (85 let) se narodil náš významný znalec v oboru meteoritů s rodokmenem RNDr. Zdeněk Ceplecha, DrSc. Proslavila jej bolidová síť, kterou založil, a také první meteorit, u něhož byla spočítána dráha ve Sluneční soustavě – Příbram z roku 1959. Česká republika je dodnes velmocí v tomto oboru i díky Ceplechovým následovníkům. Dráhy počítají ze snímků v Evropě a Austrálii a podařilo se jim také spočítat dráhu Čeljabinského bolidu.

• 31. ledna 1894 (120 let) se narodil vynikající východočeský astrofotograf Jindřich Zeman. Zabýval se pozorováním Slunce, meteorických rojů, ale hlavně astrofotografií. Byl také neúnavným stavitelem montáží, dalekohledů, astrografů a byl také brusičem zrcadel. Jeho nádherné fotografie noční oblohy byly publikovány v mnoha populárních astronomických knihách a časopisech. Dnes je po něm pojmenována cena pro astrofotografa roku České astrofotografie měsíce.

• Progress M-22M k ISS