Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červen 1999

Protisvit

Uznání: H. Fukushima, D. Kinoshita, & J. Watanabe (NAOJ)

Když se budete pečlivě dívat, tak můžete uvidět zář na protilehlé straně od Slunce. V noci je tato zář známá jako protisvit (německy "gegenschein", anglicky lze říci "counter glow"), a může být viditelná jako slabá záře na velice tmavé obloze jak je zobrazeno nahoře. Protisvit je sluneční světlo odražené zpět malými prachovými částicemi. Tyto prachové částice jsou velké asi milimetr a jsou odštěpky planetek a obíhají v rovině ekliptiky jako planety. Protisvit se liší od zvířetníkového světla vysokým úhlem odrazu. Ve dne lze z letadla v mracích na opačné straně od Slunce pozorovat jev podobný protisvitu, který se nazývá glorie.

Štítky: Sluneční soustava, Slunce, Prach

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Slnko 30.6.2024