Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. říjen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. říjen 2023

Vodíková mračna v M33

Uznání a copyright: Reinhold Wittich

Zdá se, že nádherná spirální galaxie Messier 33 má více než slušný podíl zářícího vodíku. M33 je významným členem místní skupiny galaxií, je také známá jako Galaxie v Trojúhelníku a leží pouhé 3 miliony světelných roků daleko. Na tomto ostrém portrétu je vidět asi 30 000 světelných roků kolem centra galaxie. Na portrétu jsou vidět načervenalá ionizovaná vodíková oblaka M33 neboli HII oblasti. Rozprostírají se podél rozvolněných spirálních ramen, která se vinou kolem jádra, přičemž obří HII oblasti v M33 jsou jedny z největších známých hvězdných porodnic, kde vznikají velmi hmotné, ale krátce žijící hvězdy. Intenzivní ultrafialové záření ze svítivých, hmotných hvězd ionizuje okolní vodík a ten nakonec vytváří charakteristickou červenou záři. Snímek kombinuje širokopásmová data s úzkopásmovými daty pořízenými přes H-alfa filtr. Tento filtr propouští světlo nejsilnější viditelné emisní čáry vodíku.

1. APOD: 2021-11-06 Galaxie mezi dvěma přáteli