Záznam online přenosu startu raketoplánu Atlantis STS-135
Dnešní den vešel do historie kosmonautiky jako den posledního startu raketoplánu, závěrečná mise 30letého programu připadla na letoun Atlantis, který se 8. července 2011 v 17:29 našeho času, mírně zpožděn technickou chybou, vydal ke stanici ISS. Náš přenos začal v 16:20.
17:41 Setkání se stanicí ISS čeká Atlantis v neděli odpoledne. Náš přenos nyní končí, děkujeme za pozornost.
17:40 Raketoplán je na suborbitální dráze, setrvačností vystoupá do jejího nejvyššího bodu a zážehem motorů za asi půl hodiny od tohoto okamžiku zde přejde na dráhu plnohodnotnou. Nádrž ET nyní obletí půl světa a poté zanikne v atmosféře.
17:37 8 minut a 31 sekund od startu, Atlantis vypnul motory SSME a odhodil nádrž ET. Sandra Magnusová se nyní odpoutá z křesla,
přesune se k oknu a pořídí fotografie nádrže ET, cílem je zachytit případné místa, odkud při startu padala izolace. Právě náraz této izolace
do raketoplánu zapříčinil roku 2003 zkázu Columbie.
Systémy Atlantisu pracují normálně.
17:35 6 minut od startu, výška 108 km, rychlost 4,2 km/s. Atlantis se právě otáčí o 180 stupňů "břichem" dolů kvůli komunikaci se Zemí skrze síť satelitů TDRS na geostacionární dráze.
17:33 Záběry TV NASA ukazují živý pohled z kamery na vrcholku nádrže ET, kamera má za úkol zachytit případné dopady izolace utržené z nádrže na tepelnou ochranu letounu.
17:31 Atlantis je již ve výšce 45 km a letí rychlostí asi 1,4 km/s. Právě odhodil dva pomocné motory SRB a pokračuje poháněn vlastními motory
SSME, čerpajícími palivo z oranžové nádrže ET, a OMS.
Každý motor SRB nyní rozevře tři padáky a snese se do vln Atlantského oceánu, odkud bude vyloven připravenými loděmi.
17:30 "Atlantis, jedete na plný plyn!", hlásí posádce raketoplánu spojař z Houstonu astronaut Barry Wilmore, "Rozumíme, jedeme na plný plyn!", reaguje velitel Atlantisu Ferguson. Asi půl minuty po startu je totiž výkon hlavních motorů SSME raketoplánu snížen na asi 72 procent kvůli vysokému aerodynamickému namáhání v podzvukové rychlosti. Hlášení z Houstonu značilo opětovné zvýšení tahu.
17:29 START! Z floridského kosmodromu právě naposled odstartoval raketoplán. Jsme svědky konce důležité éry kosmického věku.
17:28 Odpočet znova jede...
17:26 Odpočet zastaven 31 vteřin před startem, máme problémy.
17:26 31 vteřin do startu, Atlantis byl přepnut na vlastní zdroje. Kdyby bylo třeba, start je možné zrušit ještě 1,8 vteřiny před ním.
17:24 Posádka v kokpitu raketoplánu zavírá hledí přilb...
17:24 Právě bylo nadzvednuto a je odsouváno poslední rameno startovací rampy. Jde o větrací "čepici", která měla za úkol odvádět výpary tekutého kyslíku, kterým je naplněn vrchní segment oranžové nádrže ET. Odpařující vodík ze spodního segmentu nádrže je odváděn potrubím, připevněným k boku nádrže. ET byla dnes mezi 8:01 a 10:58 našeho času naplněna celkem asi 730 tunami tekutého vodíku a kyslíku pro tři hlavní motory raketoplánu.
17:23 Právě je testováno vychylování hlavních motorů.
17:21 Pilot raketoplánu uvádí do provozu tři jednotky APU, které řídí hydrauliku stroje. Při startu je jejich hlavní úlohou umožnit vychylování tří hlavních motorů raketoplánu a tím mu vlastně umožnit manévrovat. Jako hydraulická kapalina je v APU použit hydrazin.
17:19 Od kokpitu letounu se právě odsouvá rameno startovací rampy, které je zakončeno tzv. bílým pokojem. Jde o místnost, ze které astronauti přestupují do kokpitu stroje. Při startu by rameno pochopitelně překáželo. V případě nejvyšší nouze (např. požáru na rampě), když by se posádka potřebovala co nejrychleji dostat do bezpečné vzdálenosti od rampy, eventuelně do bunkru pod ní, rameno s bílým pokojem by bylo vráceno do původní polohy za 10 vteřin.
17:17 Za okamžik bude oficiální odpočet znova spuštěn a finální automatickou sekvenci posledních předstartovních operací provede počítač, zvaný Ground Launch Sequencer v řídícím středisku startu.
17:15 Právě bylo řečeno finální "GO", i přes zpočátku velmi nepříznivé počasí dnes poletíme!
"Hodně štěstí a šťastnou cestu!" řekl právě letový ředitel na mysu Canaveral
Mike Leinbach veliteli Atlantisu Chrisi Fergusonovi.
17:10 Počasí již překazilo řadu startů raketoplánů. Počasí na východním pobřeží Floridy je totiž velmi dynamické a mění se doslova z minuty na minutu.
17:07 Asistující letový ředitel Pete Nickolenko právě prohlásil, že počasí okolo runwaye musí být dobré ještě minimálně 25 minut po startu, meteorologové právě sledují kupící se oblačnost, která by mohla narušit požadované podmínky.
17:03 Důležitým bodem meteorologů je počasí okolo runwaye v Kennedyho kosmickém středisku, kam by Atlantis dosedl při nouzovém přistání v prvotních fázích letu. Musí zde být dobrá viditelnost. Všechna ostatní místa pro nouzové přistání v pozdějších fázích letu (tři letiště ve Francii a ve Španělsku a základna Edwards v Kalifornii) hlásí dobré počasí.
16:59 Meteorologové sledují oblast zesílené oblačnosti nedaleko rampy, která by mohla přinést déšť. Počasí tak zůstává stále největší otázkou.
16:57 Pokud by se dnes přece jen odstartovat nepodařilo, sobotní šance dobrého počasí je 40 procent, nedělní 50. Poté, od 11. do 15. července, by Atlantis vzlétnout nemohl kvůli konfliktu s raketou Delta 4, která ponese 14. července do vesmíru satelit GPS.
16:48 Čtyři astronauté, kteří se dnes mají vydat do vesmíru, byli dnes probuzeni v 6:49 ráno našeho času. Po poslední lékařské prohlídce a snídani byli informováni o počasí na kosmodromu a oblečeni do skafandrů. Na startovací rampu dorazili asi ve 14 hodin, v 15:26 SELČ byl uzavřen poklop do kokpitu.
16:47 Počasí je v této chvíli stále dobré, meteorologové jsou optimističtí.
16:42 Počasí nad kosmodromem je v tomto okamžiku dobré, nejsou porušeny žádné předpisy. Snad situace vydrží.
Astronaut Rick Sturckow, veterán čtyř misí raketoplánů, létá nad kosmodromem v letounu T-38 a zkouší se přibližovat k přistávací runwayi, na kterou
by Atlantis dosedl v případě nouzového přistání. Cílem Sturckowa je zkoumání počasí.
16:36 Ke startu raketoplánu směřují dva časové odpočty: reálný a oficiální. Oficiální odpočet je spuštěn asi tři dny před startem v čase T-43 hodin a slouží jako časová osa pro finální přípravy ke startu. Nyní je oficiální odpočet naposledy zastaven na asi 41 minut v čase T-9 minut. Tato poslední přestávka slouží k poslednímu řádnému zhodnocení všech aspektů a vyvrcholí hlasováním "go/no-go" pro start. Souhlasit musí personál řídícího střediska na kosmodromu, personál řídícího střediska v Houstonu, které přebírá řízení mise jakmile raketoplán opustí rampu, tým manažerů mise a velitel raketoplánu.
16:30 Když pomineme počasí, přípravy na start probíhaly naprosto hladce. Včera krátce po 18:30 našeho času zasáhly okolí startovací rampy dva blesky. Jeden udeřil do věže s vodní nádrží, jejíž obsah bude zalévat startovací rampu krátce po startu, aby zabránil odraženým zvukovým vlnám v poškození raketoplánu. Druhý blesk naštěstí udeřil mimo vnitřní okruh rampy. Blesky podle závěru techniků nezpůsobily žádná poškození systémů.
16:26 Meteorologové, dávající dnes raketoplánu pouze 30procentní šanci vzlétnout, očekávali možné zlepšení situace během dne. Když posádka nastupovala do kokpitu letounu, dírami v mracích prosvítalo slunce. Nyní ovšem kosmodrom opět zakrývají pochmurně vypadající husté mraky. Uvidíme, jak se situace vyvine.
16:22 Startovací rampu právě opouští tzv. Close Out Crew, jde o tým techniků, který asistuje astronautům při nástupu do raketoplánu, uzavře za nimi poklop kokpitu a opouští startovací rampu jako poslední.
16:20 Vítáme všechny příznivce kosmonautiky u přenosu vskutku historické události - startu posledního raketoplánu. První start se uskutečnil 12. dubna 1981, dnešním startem začne celkem 135. mise amerického shuttlu.
Zdroje a doporučené odkazy:
- Přenos startu na TV NASA (EN)
- Blog NASA s aktuálními informacemi z kosmodromu (EN)
- Psaný přenos i živé záběry na webu spaceflightnow.com (EN)
- Mise STS-135 na astro.cz