Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Velká skvrna končícího cyklu na Slunci

Velká skvrna končícího cyklu na Slunci

Snímek Slunce se sluneční skvrnou pořízený 27.4.2007 na Hvězdárně Valašské
Končící sluneční cyklus se s námi loučí jednou ze svých posledních velkých slunečních skvrn. Skvrna typu D se objevila ve středu 25.4.2007 na východním okraji slunečního disku asi 10 stupňů jižně od rovníku, doprovázena rozsáhlým fakulovým polem. Během 25. a 26.4. bylo v této oblasti zaznamenáno několik slabých erupcí. Dá se předpokládat, že se skvrna může dále zvětšovat a bude doprovázena erupční aktivitou.
Obrázek: snímek Slunce se sluneční skvrnou pořízený 27.4.2007 na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Sluneční skvrny jsou místa se silným magnetickým polem, které brání přenosu energie k povrchu. Proto je pozorujeme jako temné oblasti. Fakulová pole souvisejí se slabším rozptýleným magnetickým polem a vidíme je v blízkosti okraje slunečního kotouče jako zjasnění části povrchu Slunce. Erupce představují náhlé uvolnění energie magnetického pole, při nichž se urychlují nabité částice a ohřívá se část sluneční atmosféry. Silné sluneční erupce mohou ovlivnit magnetosféru naší Země.

Tiskou zprávu je možné stánout ve formátu MS Word

31. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 29. 7. do 4. 8. 2024. Měsíc na ranní obloze potkává ve fázi srpku planety a ubývá k novu. Večer je extrémně nízko Merkur a Venuše, od půlnoci už je vidět Saturn, ráno nejlépe Mars a Jupiter. Aktivita Slunce je stále poměrně vysoká a nastala velmi silná erupce na odvrácené polokouli. Začínají létat Perseidy. Centrální stupeň druhého exempláře obří rakety SLS už je na Floridě. Raketa Falcon 9 je zpět ve službě. Mars opět poodhalil velmi zajímavé kameny, jaké jsme dosud neviděli. Před 15 lety se k Merkuru vydala sonda MESSENGER, která konečně pomohla zmapovat podrobně téměř celý povrch planety.

Kometa 13P/Olbers

Snímek komety 13P/Olbers nízko nad přesvětleným městským obzorem.