Společnost Space Adventures a kosmická turistika
Americká společnost Space Adventures a ruská organizace Roskosmos se dohodly, že vybudují flotilu kosmických dopravních prostředků, které budou schopny dopravovat turisty na suborbitální dráhy. Zbývá jen vyrobit dopravní prostředky, najít provozovatele a postavit kosmodromy.
Dne 23. února 2006 informovala turistická společnost Space Adventures o uzavření dvou kontraktů, jejichž cílem bude vybudování flotily suborbitálních kosmických prostředků pro komerční využití. Partnerem společnosti pro první kontrakt se stala investiční společnost Prodea. Její spoluzakladatelé původem z Iránu Anousheh, Hamid a Amir Ansari jsou více známi jako sponzoři soutěže o Cenu X (Ansari X-Prize), jejímž cílem bylo uskutečnit první soukromý let do výšky přes 100 km. V roce 2004 se vítězem soutěže stala společnost Mojave Aerospace Ventures s dopravním prostředkem SpaceShipOne, který vyrobili pracovníci společnosti Scaled Composites.
"Soutěž o Cenu X jsme podpořili proto, aby kosmický průmysl postoupil na novou úroveň rozvoje - na komerční úroveň," vysvětlila Anousheh Ansari. "Podporujeme společnost Space Adventures, protože prokázala, že kosmická turistika má budoucnost a stala se první, a zatím jedinou společností, která opravdu poskytuje služby za účelem realizace letů kosmických turistů do vesmíru." Jak potvrdili Anousheh Ansari a ředitel společnosti Space Adventures Eric Anderson, založený společný podnik "umožní miliónům lidí splnit si svůj sen o cestě do vesmíru". Suborbitální lety budoucích turistů se budou uskutečňovat na palubě raketoplánu, který vyrobí ruský experimentální strojírenský podnik im. Mjasičeva.
Druhý kontrakt uzavřela společnost Space Adventures se svým dávným partnerem - Federální kosmickou agenturou Ruska.
Stacey Tearne, zástupkyně společnosti Space Adventures vysvětlila, že se jedná o vybudování flotily kosmických raketoplánů Explorer, vyvinutých na základě projektu C-XXI (konstrukční kancelář im. Mjasičeva vyvinula tento dopravní prostředek na objednávku pro společnost Space Adventures ještě v době soutěže o Cenu X; kromě zhotovení makety ve skutečné velikosti však projekt zatím dále nepokročil). "Na základě důkladné analýzy a expertíz návrhů společnosti Roskosmos, na základě 45letých zkušeností Ruska v oblasti kosmických letů a světového prvenství Ruska v oblasti komerčních kosmických letů, jsem plně přesvědčena o realizaci projektu Explorer," upřesnila Anousheh Ansari.
Další podrobnosti spolupráce zatím nejsou známy. Stacey Tearne pouze doplnila, že ani jedna z uvedených společností nebude ve skutečnosti turistické lety zajišťovat. Raketoplány budou prodávány jednotlivým provozovatelům, kteří mohou starty realizovat z různých kosmodromů po celém světě. "V každém případě my budeme první," prohlásila představitelka Společnosti Space Adventures.
Do konkurzu na nejvhodnější místo pro realizaci komerčních startů, který probíhal v uplynulém roce, se přihlásilo několik států: USA, Japonsko, Austrálie, Malajsie, Spojené arabské emiráty a Singapur.
Space Adventures zadala výrobu miniraketoplánů Explorer strojírenskému závodu im. Mjasičeva, který se také podílel na vývoji raketoplánu Buran. Lety do výšky přes 100 km s turisty na palubě bude společnost Space Adventures realizovat na třech kosmodromech: jeden se bude nacházet na území Spojených Arabských Emirátů, další v Singapuru a v USA. Představitelé Space Adventures se domnívají, že obrat na trhu suborbitálních startů s turisty na palubě dosáhne v budoucnu jedné miliardy dolarů ročně.
Jeden z kosmodromů bude vybudován za 265 miliónů dolarů na Ras Al-Khaimah International Airport, na nejsevernějším ze sedmi emirátů Spojených arabských emirátů - Dubai. Podle slov šejcha Ahmada bin Saida al-Maktuma se za 10 let stane toto zařízení součástí globálního letecko-kosmického průmyslu. Základna bude poskytovat služby za účelem oprav dopravních prostředků nejrůznějších typů. "Zde, ve Spojených arabských emirátech, se nachází srdce nejdynamičtěji se rozvíjejících iniciativ," prohlásil šejch Ahmad bin Said al-Maktum. Druhý kosmodrom bude v Singapuru, poblíž Singapore´s Changi International Airport.
Miniraketoplán Explorer ještě není hotov, počet letuschopných exemplářů bude upřesněn až podle zájmu klientů, kteří budou ochotni zaplatit za suborbitální let 100 000 dolarů. Žádosti o start přijímá společnost Space Adventures již od roku 2002. Nyní má 200 rezervací od zájemců z 18 států světa.
Jedná se o dvoustupňový dopravní prostředek. Celý dopravní systém se bude skládat z pětimístného miniraketoplánu Explorer, který bude vynášen do výšky 20 km na trupu letounu M-55 "Geofizika". Ve výšce 20 km zaujme letoun polohu pod úhlem 40 až 60 stupňů vůči horizontu. Krátce po oddělení dojde k zažehnutí vlastních raketových motorů na raketoplánu Explorer, který dosáhne výšky kolem 100 km. Celková délka letu bude 6,5 hodiny (od startu z běžného letiště až po přistání). Doba pobytu v beztížném stavu bude asi 5 minut.
Společnost Space Adventures má v současné době jediného vážného konkurenta, kterým je anglická společnost Virgin Galactic. Ve spolupráci s Mojave Aerospace Ventures a Scaled Composites připravuje svoji flotilu dopravních prostředků na základě letounu SpaceShipOne. Ambiciózní plány mají také americká společnost Rocketplane Ltd, americko-kanadské sdružení Planetspace a společnost XCOR Aerospace. Společnosti Rocketplane a Planetspace mají v plánu zahájit komerční suborbitální lety možná již v roce 2007, Virgin Galactic na přelomu let 2008/2009.
Zdroj: spacenews.ru, spaceadventurea www.space.com
Převzato: Hvězdárna Valašské Meziříčí