Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. duben 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. duben 2024

Vířící magnetické pole kolem centrální černé díry naší Galaxie

Uznání: EHT Collaboration

Co se děje s velkou černou dírou ve středu naší galaxie? Nasává hmotu z vířícího disku, který je jak nyní bylo potvrzeno zmagnetizovaný. Konkrétně bylo nedávno zjištěno, že akreční disk černé díry vyzařuje polarizované světlo, často spojované se zmagnetizovaným zdrojem. Na obrázku je detailní zobrazení Sgr A*, centrální černé díry naší Galaxie, pořízené radioteleskopy po celém světě v rámci spolupráce ETH (Event Horizon Telescope). Nad nimi jsou ilustrativní křivky označující polarizované světlo pravděpodobně vyzařované vířícím zmagnetizovaným plynem, který brzy spadne do více než 4 miliony sluncí hmotné centrální černé díry. Centrální část tohoto snímku je pravděpodobně tmavá proto, že mezi námi a tmavým horizontem událostí černé díry je vidět jen málo světlo vyzařujícího plynu. Další sledování této a centrální černé díry M87 pomocí EHT může přinést nové poznatky o gravitaci černých děr a o tom, jak do nich padající hmota vytváří disky a výtrysky.

NASA předpovídá: Měsíc se postaví do cesty Slunci