Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. leden 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. leden 2024

Světlo, temno, prach

Uznání a copyright: Gábor Galambos

Tato barvitá obloha se prostírá přes asi tři úplňky přes na mlhoviny bohatá hvězdná pole podél roviny naší Galaxie Mléčné dráhy v královském severním souhvězdí Kefeus (Cepheus). U okraje mohutného molekulárního mračna v této oblasti, vzdáleného asi 2400 světelných roků, se ve středu záběru nachází jasná načervenalá emisní oblast Sharpless (Sh)2-155, známá také jako mlhovina Jeskyně. Jasné plynové stěny této asi 10 světelných roků velké jeskyně ionizuje ultrafialové světlo z horkých mladých hvězd okolo ní. Na mezihvězdném plátně se také hojně vyskytují prachové namodralé reflexní mlhoviny, jako vdB 155 vlevo a hustá neprůhledná oblaka prachu. Astronomické výzkumy odhalily i další dramatické známky vzniku hvězd, včetně jasné načervenalé skvrny Herbig-Harova objektu HH 168. Emise Herbig-Harova objektu na snímku vlevo nahoře pochází z energetických výtrysků z nově zrozené hvězdy.

1. AstroBin.com: Gábor Galambos: Cave Nebula (Sh2-155) in the constellation Cepheus
  2. EarthSky.org: Gamma Cephei: A future Pole Star
  3. Harvard.edu: A Catalogue of Emission Nebulae Near the Galactic Plane.
  4. APOD: 2017-03-23 SH2-155: Mlhovina Jeskyně
  5. Harvard.edu: A study of reflection nebulae.
  6. arXiv.org: Chandra observation of Cepheus A: The diffuse emission of HH 168 resolved