Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. srpen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. srpen 2023

Arp 93: Kosmické objetí

Uznání a copyright: Mike Selby, Observatorio El Sauce

V centru tohoto ostrého teleskopického zorného pole se v kosmickém objetí prolínají dvě velké galaxie. Vzájemně se ovlivňující systém katalogizovaný jako Arp 93 je na obloze planety Země asi 200 milionů světelných roků daleko v souhvězdí Vodnáře (Aquarius). Jednotlivé galaxie mají označení NGC 7285 (vpravo) a NGC 7284. Jejich jasná jádra od sebe stále ještě dělí asi 20 000 světelných roků, ale ve spodní části snímku se táhne přes 200 000 světelných roků dlouhý mohutný slapový proud, výsledek jejich probíhající gravitační interakce. Interagující galaxie sice vypadají zvláštně, ale nyní se ukazuje, že jsou ve vesmíru běžné. Je též známo, že nedaleko od nás se k naší Mléčné dráze přibližuje Velká spirální galaxie v Andromedě. Arp 93 může představovat analogii jejich vzdáleného budoucího kosmického objetí.

1. ThroughLightAndTime.com: NGC 7285 and NGC 7284