Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 2023

Webbova Rho Ophiuchi

Uznání: NASA, ESA, CSA, STScI, Klaus Pontoppidan (STScI), Processing: Alyssa Pagan (STScI)

V nejbližší oblasti tvoření hvězd od naší planety, ve zhruba pouhých 390 světelných roků vzdáleném komplexu molekulárního mračna Rho Ophiuchi, vznikají Slunci hvězdy podobné a budoucí planetární systémy. Do nedalekého zárodečného chaosu nahlédla kamera NIRCam vesmírného dalekohledu Jamese Webba a v inspirativním měřítku pořídila tento infračervený snímek. Velkolepý kosmický snímek byl zveřejněn u příležitosti úspěšného prvního roku Webbova průzkumu vesmíru. Snímek zabírá v oblasti Rho Ophiuchi méně než světelný rok a obsahuje asi 50 mladých hvězd. Jasnější hvězdy zřetelně vytvářejí Webbův charakteristický vzor difrakčních paprsků. Obrovské výtrysky rázem stlačovaného molekulárního vodíku tryskajícího z nově zrozených hvězd jsou na snímku červené, s velkou nažloutlou prachovou dutinou vykrojenou energickou mladou hvězdou poblíž jejího středu. U některých hvězd jsou na tomto skvělém snímku stíny vrhané jejich protoplanetárními disky.

1. WebbTelescope.org: Webb Celebrates First Year of Science With Close-up on Birth of Sun-like Stars
  2. WebbTelescope.org: Rho Ophiuchi Video Tour
  3. NASA: James Webb Space Telescope
  4. WebbTelescope.org: Rho Ophiuchi (NIRCam Compass Image)
  5. APOD: 2022-03-19 2MASS J17554042 6551277
  6. Harvard.edu: Discovery of a jet emanating from the protostar HH 24 MMS.
  7. NASA: Protoplanetary Disk