Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2019

Halo Ducha Jupiteru

Uznání a copyright: CHART32 Team, Processing - Johannes Schedler / Volker Wendel

Podrobné snímky NGC 3242 ukazují odhazované obálky umírající, Slunci podobné hvězdy, rozverně zvané mlhovina Duch Jupiteru. Ovšem tento hloubkový a širokoúhlý teleskopický pohled ukazuje také jen zřídka vídané vnější halo této krásné planetární mlhoviny vlevo nahoře u hvězd Mléčné dráhy a galaxií v pozadí v serpentinách souhvězdí Hydra. Iluzivní záři ve viditelném světle pohání intenzivní a jinak ale neviditelné ultrafialové záření z centrálního bílého trpaslíka mlhoviny. Možná, že planety kolem bílého trpaslíka v NGC 3242 mohly přispět k symetrickým charakteristikám a tvarům. Slabší a větší halo nejspíš vzniklo ještě před planetární mlhovinou díky aktivitě, která začala už ve fázi rudého obra. Mlhovina NGC 3242 měří asi světelný rok a je asi 4500 světelných let daleko. Řídká mračna zářícího materiálu vpravo by mohla dobře být mezihvězdný plyn, který se náhodou nachází blízko k bílému trpaslíku v NGC 3242, takže je vybuzen jeho ultrafialovým zářením.

1. APOD: 2005-10-29 NGC 3242: Duch Jupitera
  2. Chart32.de: Chilean Advanced Robotic Telescope: NGC 3242
  3. SEDS.org: Planetary Nebula NGC 3242, type 4+3b, (= H IV.27) in Hydra
  4. arXiv.org: Confronting expansion distances of planetary nebulae with Gaia DR2 measurements
  5. NASA: GALEX - Galaxy Evolution Explorer

Štítky: Planetární mlhovina, Ngc3242

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

NLC a Pálava