Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. srpen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. srpen 2017

Noc Perseid

Uznání a copyright: Petr Horálek

Tento víkend budou kolem maxima každoročního meteorického roje Perseid pršet meteory. Perseidy jsou normálně jasné a barevné a tvoří je prach, který naše Země zachytává z oběžné dráhy komety Swift-Tuttle. Za jasné předúsvitové oblohy vylétají z radiantu v Perseu. I přes přezařující světlo ubývajícího srpnového Měsíce budou letošní Perseidy pořád pěkné, zvlášť když si najdete volný prostor daleko od světla měst a v dobré společnosti. Snímky v tomto kompozitním obrázku zachytily Perseidy z roje v roce 2016 proti hvězdnaté obloze s Mléčnou dráhou v pozadí a dokonce i se slabou Galaxií v Andromedě těsně nad středem. V popředí je vidět setkání astronomů různého věku na kopci nad slovenskou vesnicí Vrchteplá.

Přečtete si také: Již jubilejním 20. rokem se ve Vrchteplé pozorovaly Perseidy ... a letos, po jednadvacáté, se tradiční expedice odehraje v termínu 11. - 19. srpna 2017.

Štítky: Perseid, Meteorický roj, Mléčná dráha, Andromeda galaxy, Astronomové

27. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 1. 7. do 7. 7. 2024. Měsíc bude koncem týdne v novu. Ráno se potká s planetami Mars a Jupiter. Nejvýše je ráno nad jihovýchodem Saturn s velmi tenkým prstencem. Aktivita Slunce byla zpočátku zvýšená, díky třetímu návratu známé aktivní oblasti, ale snižuje se. Čínská mise Chang’e 6 skončila úspěšným dosednutím přistávacího modulu s až 2 kg vzorků z odvrácené strany Měsíce. Raketa Falcon 9 posunula rekord opakovaných letů a přistání na 22. Startoval také Falcon Heavy. Před 20 lety začala pracovat Cassini na orbitě Saturnu a před 970 lety zazářila v Býkovi jasná supernova v místě dnešní Krabí mlhoviny.

Omega M17