Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. květen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. květen 2014

T Tauri a Hindova proměnná mlhovina

Uznání a copyright: Bill Snyder (at Sierra Remote Observatories)

Žlutá hvězda ve středu tohoto zaprášeného teleskopického pohledu je T Tauri, prototyp třídy proměnných hvězd typu T Tauri. Hned vedle je žluté kosmické mračno, které je historicky známo jako Hindova proměnná mlhovina (NGC 1555). Je na okraji neviditelného molekulárního mračna, více než 400 světelných let daleko a u hvězdy i mlhoviny jsou pozorovány významné změny jasnosti, ale ne nezbytně ve stejnou dobu, což dodává na záhadnosti této oblasti. Hvězdy typu T Tauri se nyní všeobecně považují za mladé, méně než několik miliónů let, podobné Slunci a stále v časných stupních vzniku. Situaci dále komplikují infračervená pozorování, která ukazují, že hvězda T Tauri samotná je součástí vícečetného systému a naznačují, že i související Hindova mlhovina může obsahovat velmi mladý stelární objekt. Snímek v přirozených barvách pokrývá v odhadované vzdálenosti T Tauri asi 7 světelných let.

Štítky: Star-formation, T tauri, Variable star, Young star, Sun-like star, Ngc1555, Ngc1554