Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. duben 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. duben 2010

NGC 602 a dál

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI / AURA) - ESA/Hubble Collaboration

Na okraji satelitní galaxie Malé Magellanovo mračno vzdálené asi 200 tisíc světelných let se nachází pouhých 5 miliónů let stará hvězdokupa NGC 602. Na tomto krásném snímku celé oblasti z Hubbla je vidět, že hvězdokupu NGC 602 obklopuje zárodečný plyn a prach. Fantastické hřebeny a dozadu obrácené tvary silně naznačují, že energetické záření a rázové vlny z hmotných mladých hvězd v NGC 602 zerodovaly prachový materiál a vyvolaly postupné vznikání hvězd, které se vzdaluje od centra kupy. Tento snímek zabírá v odhadované vzdálenosti Malého Magellanova mračna asi 200 světelných let, ale na tomto ostrém pohledu z Hubbla je vidět i pozoruhodný výběr galaxií pozadí. Galaxie pozadí jsou stovky miliónů světelných let za NGC 602.

Štítky: Hvězdokupa, Star-formation, Smc, Background galaxies, Ngc602