Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. leden 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. leden 2010

Vesmírný ostrov Andromeda

Uznání a copyright: Martin Pugh

Velká galaxie v Andromedě M31 je nejvzdálenějším objektem snadno viditelným i pouhým okem ve vzdálenosti asi 2,5 miliónu světelných let. Ale bez dalekohledu dokonce i tak nesmírná spirální galaxie, která měří přes 200 000 světelných let, se jeví slabá jako mlhavý obláček v souhvězdí Andromedy. Naproti tomu tento digitální teleskopický snímek ukazuje podrobnosti v jasném žlutém jádře i v tmavých vinoucích se prachových pásech. Úzkopásmové snímky v emisi vodíkových atomů ukazují tečky červených hvězdotvorných oblastí a mladé hvězdokupy, které posévají nádherná modrá spirální ramena. Zatímco dnes dokonce i příležitostné pozorovatele inspiruje vědomí, že existuje mnoho vzdálených galaxií jako je M31, tak ve 20. století astronomové o tomto fundamentálním konceptu vážně debatovali. Jsou "spirální mlhoviny" prostě vně se nacházející součásti naší vlastní Mléčné dráhy, nebo se místo toho jedná o "vesmírné ostrovy", vzdálené systémy hvězd srovnatelné se samotnou Mléčnou dráhou? Toto byla ústřední otázka ve slavné Shapley-Curtisově debatě v roce 1920, kterou později rozhodla pozorování M31 ve prospěch Andromedy jako vesmírného ostrova.

Štítky: M31, Spirální galaxie, Andromeda galaxy, Island universe