Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. březen 2005

Kompozitní Krab

Credit: J. Hester (ASU) et al., CXC, HST, NASA

Krabí pulsar je magnetizovaná neutronová hvězda o velikosti města, která se otáčí 30 krát za sekundu a nachází se ve středu tohoto kompozitního snímku vnitřní oblasti dobře známé Krabí mlhoviny. Skvělý obrázek kombinuje optické údaje (červená) z dalekohledu Hubble Space Telescope s rentgenovými údaji (modrá) z observatoře Chandra, které jsou též použité v populárních filmech Krabího pulsaru. Pulsar pohání jako kosmické dynamo rentgenovou a optickou emisi mlhoviny a to urychlováním nabitých částic a vytvářením tajemných zářivých rentgenových výtrysků. Prstenovité struktury jsou oblasti, které vyzařují rentgenové světlo, kde vysokoenergetické částice narážejí do materiálu mlhoviny. Nejvnitřnější prstenec má průměr asi jeden světelný rok. Při hmotnosti větší než Slunce a hustotě atomového jádra je rotující pulsar je zhrouceným jádrem hmotné hvězdy, která explodovala, zatímco mlhovina je rozpínajícím se zbytkem vnějších vrstev hvězdy. Exploze supernovy byla vidět v roce 1054.

Štítky: Zbytek supernovy, Rentgenový, Krabí mlhovina, Pulsar, Neutronová hvězda, Optical

35. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 8. do 1. 9. 2024. Měsíc je ve fázi kolem poslední čtvrti a je tedy nejlépe viditelný nad ránem a dopoledne. Prochází Plejádami a potkává ranní planety. Hlavně Saturn a Neptun už můžeme sledovat celou noc a ráno jsou Jupiter, Mars a Uran opravdu vysoko v souhvězdí Býka. Ráno se postupně vynoří Merkur. Venuše je večer stále velmi nízko. Aktivita Slunce je nejvyšší od roku 2001. Komety sledujeme hlavně na večerní obloze a u Slunce. NASA potvrdila, co se trochu očekávalo, že posádka Starlineru se v něm nevrátí a počká až na odlet mise Crew 9 v únoru. Startuje očekávaná soukromá mise Polaris Dawn. Blue Origin chystá další misi NS-26.

Okolí hvězdy WR134 v Labuti